Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V pořadí sedmá řadovka CAVE IN je pro mě jednou z nejlepších rockových desek roku 2022. I když ten rock jde na procházku až za hranici důraznosti a tvrdosti. Je pravda, že jsem ji několikrát zkoušel pouštět v autě někomu, kdo opravdu tvrdou hudbu neposlouchá. Vždy mě překvapilo, jak hrubě na spolujezdce působí. Minulost kapely, která koketovala s hardcorem a metalem, se tu nezapře, ale páteř celé desky tvoří dobře složené rockové písničky. Vokál je občas sice hrubší, kytary hutnější a baskytara zkreslenější, ale srdce tvoří silné hutné songy, které si žánrově propůjčují prvky ze stonerové obhroublosti, ale dají se tu vystopovat i odkazy na říznější devadesátkový grunge.
Kapela, která se před dvaceti lety vyznačovala nasáváním experimentálních prvků do své tvorby, se nyní pohybuje na mnohem bezpečnější a prověřenější půdě, ale není to na škodu. Člověk si často vzpomene na první polovinu devadesátek a ikony typu SOUNDGARDEN nebo ALICE IN CHAINS i na novější kapely, které mají své kořeny zavrtány hluboko do starého hutného rocku, jako jsou například PALLBEARER.
Deska je důležitým mezníkem. Dává všem sebevědomě na vědomí, že i po smrti zpěváka a baskytaristy Caleba Scofielda jsou CAVE IN schopni složit téměř hodinový materiál, který nemá žádnou výplň. Minulé album „Final Transmission“ vydané po Calebově smrti obsahovalo v převážné většině jeho poslední napsaný materiál. „Heavy Pendulum“ ukazuje, že CAVE IN se s jeho odchodem vyrovnali i v rámci tvůrčího procesu. Nete Newton beze zbytku zaplnil mezeru a kapela dala jasně na srozuměnou, že i ve své nově započaté éře dokáží napsat velmi silný materiál. Toto album lze chápat jako jakýsi restart. Nový začátek. Symbolem této proměny může být skladba „New Reality“, kterou celé album začíná. Je jedna z posledních, pod kterou je Caleb podepsán. Jestliže jsem u tři roky starého kusu „Final Transmission“ psal, že je pro posluchače celkem těžké rozseknout, jak moc se Calebův rukopis na desku propsal, na novince je už situace mnohem jasnější.
CAVE IN vypustili do světa desku, která je nápaditá, plná skvělých melodií a už zdaleka ne tak temná jako předchůdce. Stále si uchovává určité progresivní sklony a současně je dostatečně pestrá. Od poloakustických a téměř až baladických kusů s velmi silnými melodickými motivy, přes zatěžkané dusné riffy, až po energické vypalovačky. Všechny tyto prvky ale působí v kontextu celku naprosto soudržně. A to i v rámci jedné skladby. Takovým dobrým příkladem je třeba sedmiminutový opus „Blinded By A Blaze“, který v sobě nese uskřípaný kytarový repetitivní kytarový výjezd, který jsem si zamiloval na první poslech. Jednoznačně adept na přední místa výročních žebříčků v kytarové hudbě.
CAVE IN dávají sebevědomě na vědomí, že i po smrti zpěváka a baskytaristy Caleba Scofielda jsou schopni složit téměř hodinový materiál, který nemá žádnou výplň.
1. New Reality
2. Blood Spiller
3. Floating Skulls
4. Heavy Pendulum
5. Pendulambient
6. Careless Offering
7. Blinded by a Blaze
8. Amaranthine
9. Searchers of Hell
10. Nightmare Eyes
11. Days of Nothing
12. Waiting for Love
13. Reckoning
14. Wavering Angel
Proměnlivá nahrávka. Chvíli kope a tlačí (úvodní dvě skladby, "Searchers of Hell"...), aby se jinde rozplizla (titulka a např. "Blinded by a Blaze", "Nightmare Eyes", "Waiting for Love"...) a čisté vokály nejsou příliš libé. Těch horších skladeb je bohužel více. K vrcholům diskografie deska proto patřit nebude. To je faktótum.
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.